سفارش تبلیغ
صبا


ارسال شده توسط محمد حمله دار در 95/10/2:: 11:17 صبح

http://s9.picofile.com/file/8279498118/jv44kv.JPG

در حسرت مدرسه جذاب

شما درحال قدم زدن در یک مدرسه هستید. زنگ پایانی نواخته می شود. ناگهان چنان جیغ و فریادهایی می شنوید که گویی فاجعه ای رخ داده! خوشبختانه اتفاق بدی نیفتاده و صرفا بچه ها می توانند به خانه بروند. فریادهای آنها هم از سر شادی بود اما اگر عمیق به داستان نگاه کنیم می بینیم که واقعا فاجعه رخ داده است.چرا دانش آموزان این قدر از تعطیلی خوشحال می شوند؟ اگر اجبار خانواده و جامعه نبود کدام دانش آموز حاضر می شد با پای خودش به مدرسه برود؟

یکی از معضلات اصلی نظام آموزشی ما جذاب نبودن مدرسه است. دانش آموزان از حضور در مدرسه و از روزهای درسی هیچ لذتی نمی برند بلکه همواره از آن غمگین یا هراسناک هستند. علت این وضعیت به موارد گوناگونی برمی گردد که چند نمونه از آنها را در اد امه می آوریم:

1- کتاب های درسی خسته کننده

یک دانش آموز بیش از هر چیزی در خانه و مدرسه با کتاب های درسی اش سروکار دارد اما این کتاب ها نه تنها هیچ جذابیتی برای او ندارند بلکه گاهی به اندازه ای سخت هستند که دانش آموز نمی تواند مطالبشان را یاد بگیرد. با این وضع بدون شک دانش آموز میلی برای رفتن به سوی آن کتاب ها نخواهد داشت.

2- معلم های بداخلاق

دانش آموز افزون بر تحمل آن کتاب ها باید معلمی را نیز تحمل کند که همان کتاب های خسته کننده را به بدترین شکل درس می دهد. معلمی که جز با بد اخلاقی، توهین و تنبیه، توانایی کنترل کلاس را ندارد. درواقع باید گفت معلم جایگاه مهم و سهم به سزایی در علاقه مند کردن دانش آموز به مدرسه دارد اما گاهی این معلم با فراموش کردن اهمیت کار خود زمینه بی انگیزه شدن را در دانش آموزان فراهم می کند.

3- مدیران اداری

مسئولان یک مدرسه به ویژه مدیران از ظرفیت، توانایی و اختیارات بالایی برای اجرای طرح ها و برنامه های جذاب برخوردارند اما بیشتر مدیران به انجام کارهای اداری مدرسه بسنده کرده اند تا جایی که برای اجرای کوچک ترین برنامه، منتظر بخش نامه های آموزش و پرورش می مانند. این امر باعث می شود دانش آموز در مدرسه روزهایی را سپری کند که کاملا تکراری و بدون تنوع هستند.

4- داستان همیشگی امکانات

محال است روی مشکلی از مشکلات کشور دست بگذارید و مسئولان، کمبود بودجه را دلیل آن اعلام نکنند. قطعا مدارس نیز به همین وضع دچارند. مدرسه ها به جز امکانات اولیه یعنی میز و تخته و کولر و بخاری هیچ چیز اضافه ای را در اختیار دانش آموز قرار نمی دهند. حتی آزمایشگاه و کتابخانه که جزو مهم ترین و آموزشی ترین امور هستند نیز در مدارس با کمبود امکانات روبرو هستند. آموزش و پرورش علت این وضعیت را کمبود بودجه می داند و می گوید وقتی 99 درصد بودجه ما هزینه حقوق پرسنل می شود چگونه می توانیم به کارهای دیگر بپردازیم.

به این ترتیب باید گفت دولت ها موظفند با برنامه ریزی دقیق و اختصاص بودجه مناسب در پی حل مشکلات آموزش و پرورش باشند اما متاسفانه هر دولتی که روی کار می آید به جای کارهای زیرساختی به سراغ کارهای زود بازده و انتخاباتی می رود و نتیجه اش این وضعیت اسفناک نظام آموزشی می شود.

محمد حمله دار 


کلمات کلیدی : مدرسه، محمد حمله دار