سفارش تبلیغ
صبا


ارسال شده توسط محمد حمله دار در 95/9/28:: 5:59 عصر

http://s8.picofile.com/file/8279000668/fjhcgmb.JPG

مشق پر مشقت!

شاید یکی از تلخ ترین کارهایی که کودک موظف به انجام آن است مشق نوشتن باشد. کاری که در نظر او سخت و بی فایده است و مانع بازی و سرگرمی می باشد. فرار از مشق نویسی در کودکانی که همواره این کار را می کنند منجر به دعواهای خانواگی می شود به گونه ای که پدر و مادر هر روز با فرزندشان سر مشق بگو مگو می کنند. در ادامه به چند نکته می پردازیم که باید در ارتباط با چنین کودکانی رعایت شوند:

1- ریشه یابی

نخستین کاری که باید در رابطه با کودکانی که از مشق نوشتن فراری هستند انجام شود ریشه یابی است. یعنی بررسی کنیم که آیا کودک به خاطر مشکل جسمی یا روانی خاصی از مشق گریزان است یا خیر. این امر به ویژه در سال های آغازین دوره ابتدایی اهمیت بیشتری دارد چون کودک در آن سن معمولا خودش نمی تواند مشکلاتش را تشخیص دهند. برخی از کودکان دارای مشکل دیداری یا شنیداری هستند و به این ترتیب درس را یاد نمی گیرند و برخی دیگر به دلایل گوناگونی از جمله بداخلاق بودن معلم احساس بدی نسبت به تکالیف مدرسه دارند. والدین در گام نخست باید این مسائل را تشخیص دهند.

2- کمک و همراهی

همراهی کردن کودک هنگام مشق نوشتن امر مهم و کارسازی است. البته همراهی به این معنا نیست که مثل برج زهرمار بالای سر کودک بایستیم و با دعوا و سرزنش از او بخواهیم که عین آدم مشق بنویسد. کمک به این معناست که افزون بر توضیح دادن درس برای کودک، از وسایل کمک آموزشی همچون کره زمین، عکس، فیلم و نقشه بهره ببریم تا درس ها برای کودک ملموس شوند. همچنین برای درس هایی همچون علوم و جغرافیا می توان او را به مکان های گوناگونی مثل کوهپایه برد و می توان ماده ها و موجودات مختلف را به وی نشان داد.

3- تغییر دادن احساس کودک نسبت به مشق

شاید کلیدی ترین کار برای علاقه مند کردن کودک به مشق، تغییر دادن احساس و ذهنیت او نسبت به تکالیف مدرسه است. اگر کودک حس و نظر خوبی درباره ی مشق پیدا کند دیگر نیاز به هیچ فشاری برای وا داشتنش به این کار نخواهد بود. به عنوان مثال برخی از کتاب ها با زبان طنز و نقاشی های بامزه به شکل ظریفی میل به مشق نوشتن را در کودک ایجاد می کنند. اهدای چنین کتاب هایی به کودک می تواند تاثیرگذار باشد.

4- شناخت روحیه و استعداد های کودک

تقریبا همه کودکان از درس های خاصی بدشان می آید و از برخی درس ها لذت می برند. چه بسا یک دانش آموز از ریاضی خوشش نیاید اما عاشق علوم باشد و شاید هم برعکس. والدین در جا باید با کشف استعداد و شناخت روحیه فرزندشان زمینه ای فراهم کنند که او بتواند بیشتر به تکالیف درس های مورد علاقه اش برسد سپس از او بخواهند برای تنوع و جلوگیری از یک نواختی بقیه مشق هایش را نیز به پایان برساند.

محمد حمله دار 


کلمات کلیدی : محمد حمله دار، مشق، تکلیف